Mamma(o)lycka

Det har tagit mig ett tag att skriva det här inlägget. Det handlar om det som man egentligen inte pratar om, det som väldigt få erkänner, nämligen förlossningsdepression. När man som jag har velat ha barn så länge, och alla vet om det, så krävs det väldigt mycket för att erkänna att det kanske inte alls blev som man tänkt sig. Att man tvingas le och se glad ut när alla säger 'Nu fick du som du ville, är du inte glad nu då?' och säga att jovisst är det så, när man egentligen bara vill gömma sig under täcket och låtsas som att världen inte finns.

Så här i efterhand kan man kanske tycka att alla tecken fanns där ifrån början, jag tyckte inte alls om att vara gravid, det var bara jobbigt med hormonsvängningar, foglossning, sömnproblem och att vara allmänt stor och otymplig. När folk skämtade och kallade mig tjockis, eller garvade åt att jag vaggade fram, ville jag bara gråta. Få kläder passade och de som gjorde det satt skitfult. Jag var ful, det var så jag kände. Att man sen fick höra, och läsa, överallt att gravida kvinnor är så vackra, och att de får en inre glöd och bla bla bla, då ville jag bara skrika. Det fick mig att känna som att det var fel på mig, alla andra är ju så fina, alla andra trivs ju, alla andra är ju superlyckliga, så vad är det för fel på mig?

Att förlossningen sen blev jobbig, i mina ögon, det spädde väl på det hela. När Julia kom ut och de la henne på mig mage så kände jag bara: Jaha, och nu då? Vad ska jag göra nu? Ska jag ta hand om henne? Är det inte meningen att jag ska bli hopplöst förälskad i mitt barn vid första ögonkastet, jag känner ju ingenting?
Jag tänkte att det kanske ordnar sig, att jag bara behövde lite tid med min bebis, men den där känslan infann sig aldrig. Det var inte att jag tyckte illa om mitt barn eller så, jag var bara tom. Jag tänkte att det kanske löser sig när jag kommer hem, så jag åkte hem redan dagen efter, men det ändrade ingenting. Jag visste att man kan bli lite nere ett par dagar efter förlossningen när alla hormoner ska ur kroppen, så nu tänkte jag att det blir bättre när babybluesen försvinner.

Det blev aldrig bättre, snarare tvärtom. Efter några veckor hemma hade fortfarande ingenting förändrats. Jag skötte Julia som jag skulle, jag matade och bytte, badade och kelade, men det var aldrig med några varma känslor, snarare tvärtom. Jag grät mest hela tiden, grät för att hon förtjänade bättre, grät för att jag var världens sämsta mamma, det spelade ingen roll vad någon annan sa. Om hon blev ledsen, så grät jag för att hon grät. När jag blev förkyld och min mjölk försvann så grät jag över att hon inte behövde mig längre, nu kunde ju vem som helst mata henne. Jag vet inte hur många gånger jag låg i sängen och grät, och tänkte att det var bättre att jag lämnade Julia och Filip, då kunde ju Filip träffa en 'riktig' sambo och Julia kunde få en 'riktig' mamma. Jag försökte hålla skenet uppe, både här på bloggen och i verkligenheten. När Angela och Marie kom och hälsade på var jag helt övertygad om att Angela skulle avslöja mig. Hon har alltid kunnat se på mig om det är något. Jag satt som på nålar hela tiden. När vi var i Stockholm och hälsade på, och min farmor sa att 'Henne är du väl mallig över?' så tänkte jag bara: ja, borde jag inte vara det? Borde jag inte älska mig dotter så mycket att hjärtat vill spricka? Jag känner ju ingenting för henne.

Vändningen kom när jag var tvungen att fylla i ett frågeformulär på BVC om hur jag tyckte förlossningen varit, och hur jag mådde nu o.s.v. Jag kände att det var nu eller aldrig så jag tvingade mig själv att vara ärlig. Jag säger tvingade, för det var verkligen inte lätt att erkänna, vare sig för mig själv eller för andra att något var fel. Jag hade ju tänkt lite som att jag hade ju velat det här så länge, och nu har jag fått det så sluta gnäll liksom.
BVC uppmuntrade mig att berätta för Filip och förmedlade även en kontakt med en person på spädbarnsverkamheten som skulle komma hem till mig och prata. När jag kom hem ringde jag Filip det första jag gjorde, medans jag fortfarande hade en gnutta mod i kroppen. Jag insåg ju att jag var så illa tvungen att berätta för honom om det skulle komma hem någon till oss, han skulle ju undra vad hon gjorde där. Hade inte BVC insisterat på att denna person skulle komma hem till mig och prata, så hade jag nog aldrig berättat. Under hela samtalet med Filip storgrät jag och när jag tillslut fick fram vad det var: att jag inte älskade vår dotter, och att det bara kändes som att jag var hennes barnvakt, inte mamma, så var han väldigt förstående. Han lugnade mig och försäkrade mig om att vi skulle klara det här, att jag inte alls var någon dålig mamma, snarare tvärtom, jag var den bästa mamma Julia kunde få. Det fick mig att gråta ännu mer, stackars barn, vad hade hon gjort för elakt för att förtjäna en sån hemsk mamma?

Efter den dagen vände det. Det var ingenting som gick på ett kick, det har tagit tid och det har inte alltid varit lätt, men nu skulle jag säga att är mer eller mindre framme. Jag kan sitta och bara titta på Julia, på hennes små fingrar och tår, hennes lilla näsa och när hon ler så smälter jag. Mitt hjärta svämmar över av kärlek och jag skulle aldrig vilja ha detta ogjort, hur jobbigt det än var. Nu kan jag t.o.m tänka mig att skaffa en till lite längre fram.




Kommentarer
Postat av: Marie Gustafsson

Lider med dig.. vet precis hur det är. Kom du ihåg när jag började storböla över en låt vid datorn och sa till dig att det var för att jag tyckte synd om Cornelia som hade haft en sån mamma som jag. Efter det fick jag upp ögonen för Cornelia och mammalivet. Då var Cornelia 1.5 år. Så var glad för att det gått relativt snabbt ändå. Många kramar..

2010-11-19 @ 12:21:07
Postat av: marie lee

vad modig du är som skriver det här. bamsekram på dig och nu kan det bara bli bättre. Har aldrig drabbats själv men förstår att det måste vara skit.



pussa dottra din nu ;)

2010-11-19 @ 19:20:00
URL: http://familjenlee.blogspot.com/
Postat av: Marren

Mycket modigt skrivet, jag blev helt tagen... Du är en jätte bra mamma och det lyser så mycket kärlek å lycka över er! Väldigt fin bild oxå :)

2010-11-19 @ 21:02:40
Postat av: Ewa

Du är modig ärlig o suverän som vågar och vill leva, förändra förändras med familjen. Stor kram!! Ewa

2010-11-20 @ 15:21:13
Postat av: Carina Magnusson

Jag tror det är lite så att man tycker ALLA andra är så lyckliga å fina när de är gravida själv har jag ju bara blivit fet å ful ja fulare å fetare när jag vart gravid men det är väll lite så i övriga livet med ALLA andra är så lyckliga och lyckade vilket kanske inte alltid stämmer...men skönt höra du mår bättre nu vännen visste inte ens om hur du kände innan :) ni är så söta ihop...

Bamsekramar/Carina

2010-11-20 @ 15:48:38
Postat av: Martina (fd Carlsson)

Oh, Linnea... jag hade precis samma känslor som du... känner igen allt! Tog ungefär 2-3månader innan jag verkligen kände att jag älskade Noel...det var verkligen så hemskt som du beskriver å jag var lika dum jag å vill einte visa något för någon...man känner skam...för visst ska man älska sitt barn från a stund(?)Nu är han mitt allt!!! Skulle gå genom eld å vatten för honom utan att tveka...nu är jag istället livrädd för att det ska bli samma visa igen... hoppas verkligen att jag slipper det denna gången... å har faktiskt lättare för att ta alla "tjockis" kommentarer denna gången...även om de känns... vem vill bli kallad tjock liksom... oj blev väldigt långt det här... men du vet ju vart du hittar mig om du vill ha nån som haft samma upplevelse! Ta hand om dig å Julia, ni är sååå fina!

storkram

2010-11-20 @ 16:12:39
URL: http://w-collection.blogspot.com
Postat av: Maria Svensson

Har varit och är där än. Det sorgeliga är att jag ingen hjälp fick med första barnet. Hon fyller snart 5 och är för mig bara ett besvärligt barn som bor hos oss. Har ingen kärlek till henne än idag. Tyvärr faller det ofta ur, om man inte som du är modig. Med mina 2 andra barn har jag fått den hjälpen som jag förtjänar och som dom förtjänar.

Är glad att det vänt för dig, kämpa på och kom ihåg, Vi är sällan ensamma, men alla förväntar sig total lycka. Är man nere får man en puff på axeln och ett -ryck upp dig, istället för frågan hur man Egentligen mår. Njut nu av Julia, tiden går så fort. Jag försöker med hjälp njuta av Amanda 5 månader. För mig kommer den här tiden aldrig att komma igen. Kram.

2010-11-20 @ 16:42:43
Postat av: Sandra

Jag tycker att det va modigt av dig att skriva om det på din blogg, men jag tror att det är bra när folk våga skriva om det för det drabbar nog fler än vad man tror. Och varför ska någon behöva skämmas över att de fått en förlossningsdepressin?



Jag har själv aldrig upplevt det. Det ända jag har upplevt är att kärleken till mina barn har växt med tiden. Även om jag älskat dom från första stund så älskade jag dom inte lika mycket då som nu...det tog några månader tills jag älskade dom så mycket som det går. Oj vad flummigt det blev men jag hoppas att du förstår hur jag menar :-)



Tittar man på tv så gråter alla av lycka så fort barnet kommer ut och jag trodde att jag va konstig som inte gjorde det när River föddes men nu vet jag att långt ifrån alla gråter av lycka när barnet kommer. Det jag menar är att media skapar oss en bild av hur vi tror att det ska gå till och hur vi ska tycka och känna!



Om ni en dag bestämmer er för att skaffa ett barn till så finns det hjälp att få redan innan.



Och till Martina: Jag hoppas att du slipper att uppleva det den här gången men om du skulle göra det så ta hjälp så fort du kan, både för din och din familjs skull.



Kram

2010-11-22 @ 20:15:57
URL: http://sandrasyren.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0