Day 11: Your siblings

Mina syskon alltså. Vi börjar väl med antalet. Jag har 3 eller 4 syskon, lite beroende på hur man ser det. Biologiskt har jag 3 stycken, Johan 28 år, Sofia 20 år och Johanna 17 år. Sen kan man räkna till lille Gustav, 13 år om man vill, men vi är inte biologisk släkt. Han är mina halvsystrars (Sofia och Johanna) halvbror, d.v.s systrarna och jag delar samma pappa medans systrarna och Gustav delar samma mamma. Dock har vi alltid sagt att jag är hans syster eftersom han inte forstod när han var liten hur det hängde ihop, och blev jätteledsen om någon sa att jag inte var hans syster också. Rent emotionellt är han min bror, lika mycket som Johan.

Om vi börjar med Johan så är han inte klok någonstans. Han är nog den mest störda människa jag någonsin mött (Ja, Filip ligger inte långt efter), man kan liksom inte låta bli att skratta åt honom. Han pratar inte så mycket, men ibland kan han brista ut i gapskratt utan synlig anledning. Då har han suttit och fantiserat ihop någon i sin lilla hjärna som han själv tycker är så roligt att han inte kan låta bli att skratta. Ibland tycker han själv att det är så roligt att han inte kan berätta för oss andra vad det är som är kul utan att bryta ihop av skratt igen. En gång tog det 20 minuter innan han kunde berätta vad han skrattade åt, så var det inte ens kul! Inte för att det spelade någon roll, vi andra skrattade lika mycket fast åt honom istället för åt skämtet. Han har väldens sötaste lilla dotter, Isa 5 år. Fråga mig inte hur han lyckades med det, men hon är världens goaste. Hon har ärvt sin pappas förmåga att fundera mycket, skillnaden är bara att hon ärvt sin mammas talang för att prata, så alla hennes funderingar kommer ut. Ibland är det svårt att hålla sig för skratt, en 5-åring kan fundera över väldigt konstiga saker ibland.

Sofia är den dukiga i familjen. Utbildade sig till frisör, gick ut med toppbetyg, blev erbjuden jobb hos frisör-Bobby men kom på att frisör var ett skityrke som hon absolut inte ville arbeta med. Okej, det var väl kanske inte så smart, men hon har iallafall en utbildning om hon skulle ändra sig. Hon tog en projektanställning på Skolverket och åkte land och rike runt och organiserade lärarkonferanser, och när det tog slut åkte hon till Mallorca för att försöka hitta en jobb där över sommaren. Så där befinner hon sig nu, vem vet vad hon hittar på härnäst? Hon kanske hittar nån snygg strandraggare och stannar där. Fast det skulle nog mer vara Johannas stil.

Johanna ja. Hon är virrpannan av oss alla. Hon har under hela sitt liv haft noll koll på ungefär allting och aldrig riktigt varit den som tänker på konsekvenser. När hon var liten och hade en viss tid som hon skulle vara hemma så brukade hon ringa 5 minuter efter den tiden och fråga: "Får jag stanna längre?"  Varje gång! Hon lärde sig aldrig. Det är ett under att hon lyckas ta sig till skolan varje dag. Hon strulade sig igenom högstadiet, men lyckades tillslut ta sig i kragen och pluggar nu till massör på gymnasiet. Stackars Johanna har alltid hamnat i kläm mellan Sofia och Gustav och inte alltid haft det lätt. Sofia skällde på henne för att hon inte var lika ordentlig som henne, och Gustav skällde på henne för allt. En gång när Gustav låg och tittade på TV kom hans mamma och la undan lite kläder i garderoben. Gustav tittade då upp och sa: Jag trodde att du var Johanna så jag tänkte säga: "STICK!"

Gustav då, den lille fjanten? Han är min lille bebis, fast han blivit så stor. Han ser ungefär ut som Stifler i "American Pie", men det vill han inte höra. När han var liten skulla han antingen "slåss" med mig, eller gosa. En sommar var vi i Danmark på semester och Gustav tyckte att jag skulle komma och slåss med honom. Jag svarade då att nej, det vågade jag inte, då skulle jag bara få stryk. Snabbt som attan kontrade han med: "Kom hit så ska jag stryka dig!" Det är lite typiskt för honom, han har alltid sagt roliga saker. Inte när han pratat med Johanna då, men med oss andra då. Det är tur att det gått över, och nu älskar de varandra som normala syskon.

Kommentarer
Postat av: Marren

Klockrent beskrivning av Johan =)

I hans hjärna kan allting hända hahha!

2011-05-03 @ 10:38:34
URL: http://theunbreakablelove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0