Bob Hansson




Poeten/Författaren Bob Hansson
var en gång för länge sen och läste sina dikter på Östra Grevie Folkhögskola. Jag gick där då, och gick dit för att lyssna. Eller 'gick dit' får det att låta som att det var frivilligt, och så var inte fallet. Fast att säga att vi var tvunga får det att låta som att vi inte ville, och det stämmer ju inte. Jaja, i vilket fall som helst, så satt vi där i den så kallade aulan och lyssnade.  Jag och min klasskompis/sambo Petra satt ganska långt fram.

Alla som sett Bob Hansson vet att han kan emellanåt vara ganska energisk. Orden liksom sprutar ur munnen på honom, och han flyger runt på scenen, för att i nästa ögonblick vara helt stilla och nästan dra orden ut ur munnen.

Det började ganska bra. Han var trevlig, lite rolig ibland, lite tänkvärd vid andra tillfällen och ibland lite sorgsam. Vi fnissade, vi tänkte, och vi kände hur det knep i hjärtat.

Men sen...

Sen kom den...

Spottbubblan...

Så fort jag såg den var det kört. Jag kunde inte koncentrera mig på någonting, jag hörde inte ett ord av vad han sa, och omvärlden liksom försvann. Allt jag kunde se, var denna lilla bubbla av saliv som ömsom satt på underläppen, ömsom på den övre.

Upp, ned, upp, ned, allt beroende på hur fort han talade. Jag kunde inte slita blicken. Jag försökte titta bort, fokusera min blick på något annat, men det var omöjligt. Hur jag än försökte, så vandrade blicken lik förbaskat tillbaks till den lille bubblan. Upp, ned, upp, ned... Allt jag kunde tänka på var:
 
TA BORT DEN!!
 
Den lilla meningen gick som ett litet manta i huvudet på mig, nästan som att jag försökte med tankeöverföring eller nåt:

TabortdentabortdentabortdentabortdenTORKADIGOMMUNNEN!

Jag kan så här i efterhand tycka att det nog var lite synd att en sådan liten sak skulle förstöra en hel poesiläsning, men just då kunde min hjärna inte fungera, mina ögon inte slita sig och gud vet vad mitt ansikte visade.

( Det visade sig efteråt att Petra hade upplevt precis samma sak, hon hade också lagt märke till den och inte kunnat låta bli att titta. )


Kommentarer
Postat av: Fanny

Hahahahha, min förra SO-lärare fick också spottbubbla på läppen, JÄMT! Jag lärde mig ingenting när han pratade, mer än att vissa personer borde torka sig om munnen oftare. :(

2009-05-19 @ 14:58:57
Postat av: KristerP

hahah en sån hemsk historia :D

2009-06-04 @ 19:10:46
URL: http://laperm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0